Sunday, March 25, 2012

Ayam kukus halia



Gugel punya gugel... gugel resepi!


Ayam kukus halia......

Tadaaaaaa....... berjaya!!!!



Pestime masak..... selalunya buat ikan kukus aje...
Senang rupanya masak ayam kukus halia ni ya...

Yang paling penting....... dapur ku tak berminyakkkkk.... bersih tanpa sebarang percikan minyak you! Dasar malas kemas dapur...!!!! hahahahaaa......

Resepi yang simple :

Ayam... (cth: seperti digambar)
Bawang putih 3 ulas (dikisar)
Bawang merah 2 ulas (dikisar)
Halia 1 inci (dikisar)

Sayuran:
Lobak merah
Kacang panjang
Cili merah

Bahan perap:
Sedikit madu
1 sudu besar sos tiram
Sedikit lada hitam
Sedikit garam
Sedikit kicap soya

Cara-caranya :
1. Perap bahagian ayam dengan bahan perap selama 1/2 jam atau ikut suka la berapa lama
2. Sementara tu... panaskan tempat pengukus
3. Setelah tu.. masukkan ayam yg telah diperap ke dalam pengukus
4. Tabur sayuran di atas ayam setelah ayam hampir masak... jgn masukkan awal2 nanti sayur layu.... dan jangan lupa hirisan halia juga... halia lebih lagi sedap!!!
5. Ayam akan lembut setelah 30-40 minit... kalau nak tgu sampai 1 jam pun ok....

Siaapppppp!!!! Makan dengan nasi putih panas.....



Complete..... sayur semua dah ada kan... so tak perlu lauk lain. Ini kira dah bole praktikkan lauk masa berpantang jugak ni kan...... lebihkan lada hitam pasti lebih ummpphhhh!!!!


17 comments in GREEN:

Softtouch [Hanim] said...

sedapnya.....leh try

POSH76 said...
This comment has been removed by the author.
POSH76 said...

bagus ni nampak sedap leh terai bagus utk kesihatan

dekdaa said...

alamak.. cuba jangann letak gambo makanan? ni aku rasa nak gi cari ayam ni hahah.

eLLy said...

wah dah mula mengoogle menu untuk berpantang ker ;p

intan_blur said...

sedapnyeeeeee...yummyy..dulu rajin la buat..skrang malas nak buat sbb suami intan mcm kuuuukurenggg jek intan masak..sure x sedap la tu intan masak..huhhuhuhuhuhu...

man said...

nmpk mcm sedap je

IxoR@ said...

Hanim - bole je.. ini namanya masakan org malas!

:P

IxoR@ said...

POSH - mmg baguslah untuk org jaga badan....

:)

IxoR@ said...

dekdaa - ko reti ke makan2 ni..?

hihihihi....

IxoR@ said...

Elly - i loike your comment....

hehehehe...

gugel jgn tak gugel, senang nanti!

IxoR@ said...

Intan - org lelaki kureng sket kot makan kukus2 ni....

hby sy okey je, janji ada lauk!

;)

IxoR@ said...

Man - kena rasa dlu... baru tau sedap ke tak?

kan?

:)

man said...

ye2 kena cuba dulu-ixora

IxoR@ said...

Man - semestinya!

:D

Nora Karim said...

Nampak sedap betul.... nak gi beli brg la...

BLOG UNTUK ANAK MAMA^^ said...

Mohon tiru resepi ni ye^^ nampak delichooss!!...sambil2 blogwalking dapat resepi. Suka baca entries cik pora teralit sekejap.

Related Posts with Thumbnails